Cochlear lancerer fjernbetjente hørekontroller, som giver en bedre patientoplevelse og kan aflaste sundhedsvÌsenet

Udgivet i Nyt fra producenterne d. 7. november 2021 af Kenneth


Under Corona-pandemien har digitaliseringen füet et reelt løft, hvilket har givet anledning til nye fremtidige
løsninger inden for sundhedsvÌsenet. Cochlear, der er førende inden for implanterbare høreløsninger, lancerer
nu en innovativ telemedicintjeneste til fjernbetjent kontrol af hørelsen. Cochlear Remote Check appen
muliggør høretest direkte pĂĽ telefonen for personer med høreimplantater – hvor som helst de ønsker det.
Løsningen giver en bedre patientoplevelse, da hørespecialisten kan følge op pü patienter uden et klinikbesøg, og
hjÌlpen kan ydes, nür det er nødvendigt.

Fjernbehandling er fremtiden, og hørepleje er ingen undtagelse. Efterhünden som antallet af patienter med
cochlear-implant stiger, stiger trykket ogsü pü sundhedssystemet. Derfor skal vi finde nye müder at imødekomme
vores patienters behov. At give mulighed for at foretage en kontrol hjemmefra sparer tid for bĂĽde patienten og
klinikken1
Med Remote Check fortsĂŚtter vi med at opbygge vores position som ledende inden for fremtidige
løsninger til hørepleje, siger Lotta Vedholm, administrerende direktør i Cochlear Nordic.
Telemedicin, dvs. fjernbehandling, har vĂŚret stigende i flere ĂĽr. Med Corona-pandemien tog udviklingen flere
skridt fremad, og nu introduceres den i høreplejen med Cochlears seneste innovation, Remote Check. Ved hjÌlp af
appen kan stÌrkt hørehÌmmede patienter med den nyeste generation af lydprocessorer, som cirka 75% af
brugerne i Danmark har, foretage en hørekontrol hjemmefra uden at skulle rejse til klinikken.

Den største fordel ved Remote Check er, at jeg laver høretesten, hvor og hvornür jeg vil, med samme kvalitet,
som hvis jeg var pü klinikken. Jeg für direkte bekrÌftelse pü, at alt er i orden med min hørelse, siger Stefan, en af
patienterne i testgruppen, der har prøvet Remote Check.
Et cochlear-implant (CI) er et teknisk hjÌlpemiddel, der omgür de beskadigede hürceller i det indre øre (cochlea)
og kommunikerer direkte med hørenerven. Et CI kan hjÌlpe med at genoprette hørelsen hos døve og svÌrt
hørehÌmmede. Med jÌvne mellemrum foretages der kontrol pü klinikken for at sikre patientens hørekvalitet. Da
CI er en livslang løsning, og mange klinikker løbende har booket ürlige opfølgninger med deres patienter, øges
patientflowet, hvilket igen øger presset pü allerede begrÌnsede kliniske ressourcer. Dette kan føre til en uholdbar
situation pü sigt. Test pü globalt plan af Remote Check begyndte for et ür siden. I den efterfølgende evaluering
blandt klinikkerne i fokusgruppen mente 95 %, at det er et godt redskab til at afgøre, om der er behov for et fysisk
klinikbesøg.

CI udføres af specialister, og det er kun universitetshospitalerne og et par sükaldte satellitklinikker, der i
øjeblikket tager sig af opfølgning af disse patienter. Med Remote Check kan en stor del af kontrollerne foretages
hjemmefra, hvilket sparer rejsetid og giver mulighed for en tid, der passer patienten. Hele 76 % af deltagerne i
vores fokusgrupper synes, at den største fordel er, at appen sparer tid og penge
, siger Lotta Vedholm.

Fakta: SĂĽdan fungerer Remote Check
En rÌkke videnskabeligt afprøvede tests, herunder fotografering af implantatomrüdet pü hovedet, udføres af
brugeren via appen. Testen i sin helhed behøver ikke at tage mere end cirka 15 minutter. Svarene sendes derefter
til patientens klinik, og efter evaluering afgøres det, om patientens hørestatus er som forventet, eller om der er
behov for et fysisk klinikbesøg. Mindre foranstaltninger kan afhjÌlpes direkte via mobilappen. Remote Check er
hidtil blevet introduceret pü over 60 klinikker i Europa. I Danmark var Rigshospitalet de første til at tilbyde
tjenesten til sine patienter.