Cochlear lancerer fjernbetjente hørekontroller, som giver en bedre patientoplevelse og kan aflaste sundhedsvæsenet

Udgivet i Nyt fra producenterne d. 7. november 2021 af Kenneth


Under Corona-pandemien har digitaliseringen fået et reelt løft, hvilket har givet anledning til nye fremtidige
løsninger inden for sundhedsvæsenet. Cochlear, der er førende inden for implanterbare høreløsninger, lancerer
nu en innovativ telemedicintjeneste til fjernbetjent kontrol af hørelsen. Cochlear Remote Check appen
muliggør høretest direkte på telefonen for personer med høreimplantater – hvor som helst de ønsker det.
Løsningen giver en bedre patientoplevelse, da hørespecialisten kan følge op på patienter uden et klinikbesøg, og
hjælpen kan ydes, når det er nødvendigt.

Fjernbehandling er fremtiden, og hørepleje er ingen undtagelse. Efterhånden som antallet af patienter med
cochlear-implant stiger, stiger trykket også på sundhedssystemet. Derfor skal vi finde nye måder at imødekomme
vores patienters behov. At give mulighed for at foretage en kontrol hjemmefra sparer tid for både patienten og
klinikken1
Med Remote Check fortsætter vi med at opbygge vores position som ledende inden for fremtidige
løsninger til hørepleje, siger Lotta Vedholm, administrerende direktør i Cochlear Nordic.
Telemedicin, dvs. fjernbehandling, har været stigende i flere år. Med Corona-pandemien tog udviklingen flere
skridt fremad, og nu introduceres den i høreplejen med Cochlears seneste innovation, Remote Check. Ved hjælp af
appen kan stærkt hørehæmmede patienter med den nyeste generation af lydprocessorer, som cirka 75% af
brugerne i Danmark har, foretage en hørekontrol hjemmefra uden at skulle rejse til klinikken.

Den største fordel ved Remote Check er, at jeg laver høretesten, hvor og hvornår jeg vil, med samme kvalitet,
som hvis jeg var på klinikken. Jeg får direkte bekræftelse på, at alt er i orden med min hørelse, siger Stefan, en af
patienterne i testgruppen, der har prøvet Remote Check.
Et cochlear-implant (CI) er et teknisk hjælpemiddel, der omgår de beskadigede hårceller i det indre øre (cochlea)
og kommunikerer direkte med hørenerven. Et CI kan hjælpe med at genoprette hørelsen hos døve og svært
hørehæmmede. Med jævne mellemrum foretages der kontrol på klinikken for at sikre patientens hørekvalitet. Da
CI er en livslang løsning, og mange klinikker løbende har booket årlige opfølgninger med deres patienter, øges
patientflowet, hvilket igen øger presset på allerede begrænsede kliniske ressourcer. Dette kan føre til en uholdbar
situation på sigt. Test på globalt plan af Remote Check begyndte for et år siden. I den efterfølgende evaluering
blandt klinikkerne i fokusgruppen mente 95 %, at det er et godt redskab til at afgøre, om der er behov for et fysisk
klinikbesøg.

CI udføres af specialister, og det er kun universitetshospitalerne og et par såkaldte satellitklinikker, der i
øjeblikket tager sig af opfølgning af disse patienter. Med Remote Check kan en stor del af kontrollerne foretages
hjemmefra, hvilket sparer rejsetid og giver mulighed for en tid, der passer patienten. Hele 76 % af deltagerne i
vores fokusgrupper synes, at den største fordel er, at appen sparer tid og penge
, siger Lotta Vedholm.

Fakta: Sådan fungerer Remote Check
En række videnskabeligt afprøvede tests, herunder fotografering af implantatområdet på hovedet, udføres af
brugeren via appen. Testen i sin helhed behøver ikke at tage mere end cirka 15 minutter. Svarene sendes derefter
til patientens klinik, og efter evaluering afgøres det, om patientens hørestatus er som forventet, eller om der er
behov for et fysisk klinikbesøg. Mindre foranstaltninger kan afhjælpes direkte via mobilappen. Remote Check er
hidtil blevet introduceret på over 60 klinikker i Europa. I Danmark var Rigshospitalet de første til at tilbyde
tjenesten til sine patienter.